پلتفرم: PC
ناشر: THQ
سازنده: Relic
سبك: استراتژي
تاريخ انتشار: 11/01/92
بازي Company of Heroes نقطه عطفی در تاريخ بازيهاي استراتژي به شمار ميرود. استوديوي بازيسازي قدرتمند رليك بارها با سري بازيهاي Warhammer40000 قدرت خود را در ارائه تجربههاي استراتژي به ياد ماندني و خاص اثبات كرده و با عرضه COH بر آن صحه گذاشته است. حال كمتر از سه ماه به عرضه نسخه بعدي اين عنوان فوقالعاده مانده و آن طور كه از ظاهر ماجرا برميآيد رليك تمام انرژي خود را وقف بهبود تكتك جزئيات بازي كرده است. ماجراي COH 2 از حمله آلمان به روسيه (نبرد بارباروسا) در 1941 آغاز شده و تا جواب محكم شوروي و يورش به برلين در 1945 ادامه پيدا ميكند. اين قسمت از بازي نيز با موتور اختصاصي شركت رليك با نام Essence3.0 ساخته ميشود و در كنار تمركز روي Direct X11 از Direct X9.0 نيز پشتيباني ميكند. قرار است بازي براي دستاوردها (Achievement) و تركيب مسابقات نيز از سيستم Steamworks شركت Valve بهره ميگيرد. يكي از خصايص تازهاي كه در اين قسمت از سوي موتور Essence3.0 به بازي معرفي خواهد شد، سيستم ديد حقيقي يا True-Sight است. اين فناوري جالب زاويه و پهناي ديد را دستخوش قرار ميدهد. در اين قسمت عنصر برف حضور پررنگي دارد و هويت تازهاي به گيمپلي بازي بخشيده است. وجود مه نيز از مواردي است كه در صحنههاي برفي برخلاف نمونههاي قبلي، يك الگوي يكسان را دنبال نميكند و حالتي كاملا ديناميك و متغير دارد. در كنار غلظت مه، تعداد درختان نيز در ديد بازيكن و قطعا نيروهاي درون بازي اثرگذار است. در يكي از نمايشها شاهد بوديم تانكي در دهكدهاي خالي از سكنه حركت ميكرد. انبوه ساختمانها و تنگي كوچهها جلوي ديد مناسب تانك را ميگرفت و از اين رو، يكي از سربازان دشمن با يك شليك آن را تخريب كرد. با دستور بموقع، افراد داخل تانك خارج و تبديل به يك دسته نيروي مجزا شدند. زماني كه از سازندگان درباره وجود احتمال غنيمت گرفتن تانك دشمنان سوال شد، آنها پاسخ دادند چنين امري منوط به از بين بردن افراد كنترلكننده تانك است. البته تاكنون هيچ توضيحي از چگونگي آن ارائه نشده است. آب و هوا بشدت روي چگونگي رخ دادن مراحل اثرگذار است. تمامي نقشهها براي قسمت چندنفره، داراي فصل بهار و زمستان است. در زمستان بايد براي گذر از رودخانهها از پلها استفاده كنيد كه به نوبه خود افراد شما را در معرض خطر قرار ميدهد. يك شليك بموقع و درست از نيروي رقيب، ميتواند تانك باارزش شما را به قعر درياچه بفرستد. مراتع برفي بشدت در حركت پيادهنظام اخلال ايجاد ميكند. كولاكهاي بيموقع نيز دست كمي نداشته و اگر مراقب نباشيد و بموقع افراد خود را به يك مكان امن هدايت نكنيد، بايد شاهد مرگ يكيك آنها باشيد. در يكي از نمايشها شاهد بوديم بازيكن به جاي جنگل پوشيده از برف و به منظور سهولت در پيشروي، جاده صاف را براي حمله به خانهاي كه مامن دشمن بود، برگزيد. اما در نزديكي خانه با چند مين كه با هوشمندي كار گذاشته شده بود، دچار شكست سختي شد. در ضمن، هميشه بايد مراقب ردي كه در برف از خود بر جاي ميگذاريد، باشيد؛ زيرا يك بازيكن كاركشته بسادگي ميتواند نوع نيروهاي شما را از روي رد باقيمانده بر برف حدس بزند. قدرت گرافيكي بازي را ميتوان در تمام لحظات آن ديد؛ چه زماني كه يكي از سربازان از ترس انفجاري كه در نزديكي رخ ميدهد، خود را به زمين مياندازد و انيميشن زيباي بازي را ميبينيم، چه آن موقعي كه خانهاي مورد اصابت مواد منفجره قرار گرفته و شاهد تخريب آن به شكلي فوقالعاده ديدني و واقعگرايانه هستيم. افكتهاي آتش خيرهكننده است. يخ به زيبايي ترك برميدارد و از مه هم كه گفتيم. در قسمت قبلي آتش زدن به يك ساختمان، فقط شامل پرتاب مواد آتشزا به درون آن ميشد و خود ساختمان نميسوخت. اما در اين قسمت ساختمانها آتش ميگيرند و بسرعت شاهد سرايت آتش به تمام قسمتهاي آن هستيم. يك شليك درست از لوله تانك نيز ميتواند يك ساختمان را با خاك يكسان كند و نميتوان مانند گذشته براي پناه گرفتن زياد روي سازهها حساب كرد. آشكار است كه سازندگان بشدت روي سرعت اين قسمت از بازي تاكيد دارند. از ديگر اقدامات سازندگان براي دستيابي به اين امر ميتوان به توانايي پيادهنظام براي پريدن از روي موانع كمارتفاع اشاره كرد. نقاطي هم كه روي نقشه بايد تصاحب شود كاهش پيدا كرده و تمركز بيشتري روي مبارزات گذاشته شده است. اين بار لازم نيست يك گردان را فقط به تصاحب يك نقطه بگماريد، كافي است آنها را در فاصله كمي از نقطه مورد نظر قرار دهيد تا در حال فعاليت براي گرفتن نقطه مورد نظر، توانايي دفاع را هم داشته باشند.در قسمت قبل، منابع ارائه شده در هر نقطه از پيش تعيين شده بود و همين باعث درگيريهاي دائم در يك نقطه خاص از نقشه ميشد. در اين قسمت با دادن حق انتخاب به بازيكن براي منبع مورد نظر (اعم از سوخت يا مهمات)، اين رقابت به تمام نقشه كشيده خواهد شد. سازندگان روي هوشمصنوعي نيز كار ميكنند تا مبارزات بيش از قبل غيرقابل پيشبيني از آب دربيايد و در نتيجه به ارزش تكرار بازي افزوده شود. نيروي تازهوارد اين قسمت، ارتش سرخ روسيه است. بخش داستاني تمركز خاصي روي دستور غيرانساني 227 دارد. اين دستور كه با محوريت حمله بيوقفه به برلين صادر شد، پشتكردن به ميدان از سوي هر جنگجويي را خيانت ميدانست. نيروهاي سرباز وظيفه روس كه عموما از مردان و زنان عادي تشكيل شده بود، نقشي مانند سپر ايفا كرده و ميتوانيد از تعداد بالاي آنها براي جذب آتش دشمن استفاده كنيد. ماشينگانهاي ماكسيم يك تيم شش نفره براي هدايت و تيراندازي با خود دارند و موجي كم دقت، اما پرقدرت از گلوله را بر سر دشمن خالي ميكنند. تكتيراندازهاي روسي جفتجفت احضار ميشوند و كاتيوشاهاي هولناكشان، دستهدسته موشك نابودگر را به سمت دشمنان روانه ميكنند. سازندگان وقت و نيروي زيادي براي ضبط صداهاي بازي گذاشته و اصوات سلاحها را يكبهيك از روي نمونههاي واقعي، از فواصل دور و نزديك ضبط كردهاند تا نزديكترين تجربه به واقعيت را به بازيكنان ارائه كند. در قسمتهاي مختلف نيز شاهد تغييرات كنترل بازي يا رابط كاربري هستيم. قطعا هواداران پر و پا قرص اين سري در ابتدا به مدتي براي عادت به چهره بازي نياز خواهند داشت، اما قطعا تغييرات كوچكي مانند سوئیچ دكمه A (دستور حمله) به دكمه Q، يا تغيير نحوه انتخاب فرماندهان، موجب غريبگي آنها با اين بازي نخواهد بود. تا به حال فقط عرضه نسخه PC اين بازي تائيد شده و حرفي از نسخههاي كنسولي به ميان نيامده است.
.: Weblog Themes By Pichak :.